طراحی صحنه

طراحی صحنه

طراحی صحنه از آن دسته هنرهایی است که هنرمند هم زمان باید به چندین فن تسلط داشته باشید، از علم مواد تا فنون آهنگری و نجاری و ... علاوه بر این هنرها شیوه تجسم و ذهنی خلاق باید از داشته های اصلی هنرمند باشد. به روز بودن نیز از اصول اولیه این هنر است

پروژه های طراحی صحنه اسپرودیزاین
مراحل رسیدن به یک طراحی صحنه پویا

مراحل رسیدن به یک طراحی صحنه پویا

طراحی صحنه - 1397/12/05

 

1 . انتخاب درست

 اولین پیروزی در هر آغاز ، انتخاب صحیح  یک پروژه می باشد ، این انتخاب می تواند انتخاب یک گروه باشد برای همکاری ، گروهی که با ذهن شما هم سو شود و یا انتخاب  صحیح یک پروژه برای طراحی و دیده شدن اثر – برای مثال هیچگاه یک اجرای رئالیستی مجال مناسبی برای دیده شدن یک طراح صحنه نخواهد بود زیرا در واقعیت این فرمها بسیار زیبا تر و پر هزینه ترساخته و مشاهده شده و جذابیت خواصی برای تماشاگر نخواهد داشت ، در این صورت صحنه  جیزی بیش از یک چیدمان زیبا نخواهد بود

2 . عدم تکرار خود

  یگانگی و بی مانندی  و همچنین متفاوت دیدن هر اثر یکی از مهمترین دلایل ماندگاریست که هنرمند را از دیگر جریانها و نگاه ها جدا کرده و ذهنی پویا و زنده را از یک هنرمند معرفی می کند.

3 . تحلیل و رویا

 بعد از یک انتخاب درست و دید متفاوت از یک اثر بی شک هنرمند پویا نیازمند به تحلیل و رویا خواهد شد. در ابتدا همه موارد یک اثر را تحلیل میکند ، یعنی از هم جدا میکند و از زوایای مختلف بر اساس مطالعات مورد بررسی قرار می دهد ، سپس نوبت به ترکیب می رسد ، یعنی رویا ، یعنی به هم آمیختن .در رویا بدون هیچ ترسی از شرایط و امکانات و بدون هیچ سانسوری هر آنچه که به ذهن می رسد را وارد می کنیم

4 . ایده

ایده یعنی تصور خود در فضا و ما بین تمامی رویا های مان. نمی اندیشیم به کاری که مشغول آن هستیم ، به چیزهایی می اندیشیم که درونمان هست و پنهان شده.  ایده یعنی باز گذاشتن ذهن بدون هیچ مقاومتی ، حتی در مقابل خود.

ایده از شعور انسان ناشی می شود ، شعور دیداری و مطالعاتی که در دوران زندگی بدست آمده است.

5 . زبان مشترک

برای یک موفقیت گروهی نیاز به همگرایی می باشد ، همگرایی که از اصول شما دور نباشد.

زبان مشترکی در شیوه اجرایی با کارگردان، طراح نور ، لباس ، میکاپ و ...

همگرایی در یک مسیر ، یک فرم و یک سبک اجرایی برای رسیدن به یک هارمونی صحح

6 . بدست آوردن احساس نمایش

 طراح باید نمایش را صحنه به صحنه ببیند و تاریخ آنرا درک کند و برای هر چالش پاسخی قانع کننده داشته باشد . برای رسین به این احساس و طرح چالشها می تواند ازسئوالات wh استفاده کند. When, why, what, where …

7. مردم شناسی

 برای چه مردمی نمایش را اجرا میکنیم ، چه مردمی را به نمایش در می آوریم ، کحا و کی

شناخت هر دو گروه از دید فرهنگی ، روش، منش ، پوشش ، عقاید و روانکاوی تمامی آنان

با شناخت مردم و کشف نمونه های واقعی، آنان را بهتر می شناسیم

8 . پیدا کردن یک عنصر پویا برای یک نقطه پویا

 انتخاب یک عنصر اصلی در نمایش در یک نقطه پویا از دید طراح .عنصر و جایی که اوج هنر طراح ، اوج زیبایی کار کارگردان ،اوج نمایش و اوج هنر تمامی گروه ها را در نمایش به رخ می کشد

9. طراحی

ایده  از شعور و آموزشهای تجربی آمد و طراحی اتفاقیست که از ذهن هنرمند جاری می شود .حالا ایده ها باید تبدیل به طرح و آموزشهای اکتسابی مانند طراحی ،نقاشی ،گرافیک ،مجسمه سازی ، ماکت سازی و ... شوند و با اصول اجرایی و طراحی آمیخته گردند.

10 . آغاز طراحی با  سئوال

 داستان به کدامیک از فرمهای ایده پردازی شده شباهت دارد؟

ابعاد و اندازه فضا و دکور چگونه خواهد بود؟

چگونه با سالن تئاتر همسو شویم؟

چگونه احساسی باید در نمایش بوچود آوریم؟

11 . پاسخ

اگر پاسخ هایمان به سئوالات با منطق باشد ، ری اکشن ها هم در نمایش بی شک منطقی خواهد بود و اگر پاسخ ها حسی باشد ، ری اکشن حسی در نهایت دریافت خواهیم کرد.

تغییرات سریع ری اکشن های سریع را در تماشاگر نمایان میکند و تغییرات آرام برعکس عمل خواهند کرد.

12 . پیدا کردن نقطه آغاز در طراحی

از کجا طراح را آغاز کنیم ؟ از جزء به کل  یا از کل به جزء؟ از عنصر پویا آغاز کنیم و یا از قاب و چیدمان کلی صحنه و یا هر چیز دیگری ؟

قطعا این بر می گردد به ذات و حس کلی طراح ، مانند نقاشی که نقش انسان را از چشم آغاز می کند و نقاش دیگری از پیکره و محیط بیرونی

13 . متریال و عناصر

  طراح باید شناخت کافی از متریالها ، ذات وهویت آنها داشته باشد

متریال ها عناصر مادی هستند و تئاتر یک اتفاق و عنصر معنوی ، استفاده عناصر بدون توجه به حس و هویت آنها ضرری بزرگ برای نمایش و گروه خواهد بود در جهت انتقال یک حس غلط 

استفاده محدود تر و عدم زیاده روی در تنوع متریال عاملی است برای بروز احساس بیشتر در نمایش  و تحریک مضاعف روح و احساس تماشاگر.

14 . آمیزش فرمها و متریالها (هنر ترکیبی)

 یک هنر ترکیبی زمانی به زیبایی اتفاق می افتد و به هارمونی میرسد که تمامی قسمتها  به درستی در دل هم قرار گرفته و فرمی قدرتمند را شکل دهد ، مانند یک مبل که تشکیل شده از فرم ، چوب ، رنگ ، پارچه و...

15 رنگ ، نور ، موسیقی

  رنگ و موسیقی مانند چشم انسان عمل می کنند که با یک پلک به هم زدن انسان را از دنیایی به دنیای دیگر، از حسی به حس دیگر و از فضایی به فضای دیگر در یک آن منتقل می کند .

رنگ و نور و موسیقی تمرکز را از نقطه ای به نقطه دیگر می برد و تماشاگران مانند کودکانی هستند که نیاز فضای بصری و موسیقی تاثیر گذار دارند تا با نمایش همراه شوند ، حتی در موضوعات جدی.

یک طراح خوب نورها و رنگها و موسیقی را در هر صحنه از نمایش تقسیم بندی می کند و همه صحنه ها را هم در کنار هم میبیند . مانند موسیقی و نور ، شب و روز سرد و گرم ، عشق و منطق و ...

16 . ریتم

 ریتم اتفاقیست که بعد سرعت را در همه قسمتها مطرح می کند ، چگونگی چیدمان عناصر ، چگونگی تغییر صحنه ، چگونگی تغییر رنگ و نور بر اساس دکور و...

17 . صیقل دادن

سانتو لوکاستا طراح معروف کارهای وودی آلن و..می گوید ، مرز میان صیغل و لیز دادن کجاست ؟من همیشه میان آندو حرکت می کنم ، گاه بسیار جلا میدهم و صیغل می دهم و گاهی هم لیز می خورم.

در انتها به خذف تمامی زوائد و اضافات می پردازیم

18 . ساخت ماکت

 ماکت ، ساختن حقیقت واقعی دکور با تمام اتفاقات و تغییرات است ، نه چیزی کمتر و نه چیزی بیشتر، تا در اجرای واقعی نگووییم کاش فلان دیوار را کمی بلند تر و کج تر می ساختیم تا نور بهتری در راهرو ایجاد میکردیم.

 

 


علی ساسانی نژاد
علی ساسانی نژاد
علی ساسانی نژاد، متولد سال 1361(تهران) ، مدرس دانشگاه هنر و دانشگاه هنر و معماری در بخش طراحی صحنه- مجسمه ساز ،طراح ،معمار و دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس از دانشگاه معتبر MIT هند در رشته های هنری تئاتر و رسانه است. وی در سال های اخیر کارگردانی و طراحی صحنه چندین کار نمایشی را به عهده داشته است.

برچسب ها :

طراحی صحنه، رئالیستی، طراح


شاید به موارد زیر نیز علاقه مند باشید :)


سورئالیسم در صحنه قسمت اول

97/12/05

سورئالیسم در صحنه قسمت اول
ادامه مطلب
فوتوریسم (طراحی صحنه ،لباس باله، جلوه های صوتی و ....)

97/12/05

فوتوریسم (طراحی صحنه ،لباس باله، جلوه های صوتی و ....)
ادامه مطلب


تئاتر اجازه دارم جیغ بکشم جدیدترین پروژه گروه اسپرودیزاین از 6 فروردین 1398 به روی صحنه خواهد رفت

تهران بهار شمالی,
تقاطع ایثار و جوادنیا پلاک 40