معماری

معماری

معماری یکی از کهن ترین مظاهر تمدن بشری است، علوم مرتبط با این هنر با چنان سرعتی پیشرفت می کند که در صورت عدم به روز بودن هنرمند معمار، عنان کار و فرصت های شغلی متعددی را ازدست خواهد داد، جدیدترین اخبار و مقالات دنیای معماری در این قسمت را ازدست ندهید

نمایش پروژه های معماری اسپرودیزاین
زاها حدید

زاها حدید

معماری - 1397/12/05

زاها حدید در 31 اکتبر 1950 میلادی در بغداد متولد شد او در دانشگاه آمریکایی بیروت, ریاضیات خواند وسپس درسال 1972 به مرکز معماری لندن پیوست او 7سال بعد , استودیوی طراحی خودش را تاسیس کرد.

این معمار برجسته عراقی – بریتانیایی درسبک دیکانستراکشن ( واسازی ) بود, آثارش با بهره گیری از مفاهیم فضایی و هندسه سه بعدی در پی خلق مفهومی جدید از فضایی مدرن با چهره ای متفاوت است طراحی های وی با حرکت وجریان داشتن , ضمن پیروی از هندسه نا اقلیدسی , منظم جدیدی رادرفضا ایجاد می کنند. فعالیت های او ابعاد مختلف معماری، از طراحی فضاهای شهری تا معماری داخلی و مبلمان را در بر می گیرد. حدید اساس معماری را در نحوه اندیشیدن به آن می داند. او و آثارش تأثیر انکار ناپذیری در معماری دهه پیش داشته اند. طرح های او با همه ی پییچید گی در فرم و هندسه مورد استقبال عموم قرار گرفته است. او در کار خود از حرکت، ایجاد فضاهای پر و خالی، منحنی ها و احجام کشیده استفاده می کند. آثار او در زمینه طراحی داخلی و انواع مبلمان نیز گویای ذهن خلاق و متفاوت این معمار عرب تبار است. معماری حدید را می توان تلاش برای ایجاد پلی میان مدرنیسم متقدم وعصر دیجیتال دانست, اوبه دلیل طراحی موزه ی ملی هنرقرن بیست ویکم ایتالیا در رم برنده ی جایزه ی معماری شد. این سازه که ساخت آن درسال 2009 به پایان رسید ترکیبی از خطوط پیچیده واشکال منحنی است , اواولین معمار زن است که برنده ی جایزه ی پریتزکر شده است. وی دوبار جایزه معماری استرلینگ را از آن خود کرده ودرسال 2016 اولین زنی بود که به طور مستقل مدال ریبا ( استودیو سلطنتی معماران انگلیسی ) را دریافت کرد . اودر طول دوران فعالیت حرفه ای خویش حدود 950 پروژه رادر 44 کشور به اجرا در آورد, از پروژه های معروف آن , طراحی ساختمان مرکزی BMW - موزه ریو ساید –

معماری مرکز فرهنگی آذربایجان – موزه ملی ایتالیا را می توان نام برد , مجله فوربز درسال 2008 اورا به عنوان شصت ونهمین زن قدرتمند جهان لقب داد , زاها حدید در 31 مارس سال 2016 (روز پنجشنبه 12 فروردین ماه 1395 ) دربیمارستانی درمیامی آمریکا ودر پی حمله ی قلبی در گذشت.

ساختمان مرکزی BMW

ساختمانی با ارزش ۵۵/۱ بیلیون دلار که حدود ۵۰۰۰ کارمند و کارگر و مهندس با فعالیت روزانه خود ، بیش از ۶۵۰ عدد ماشین «بی ‌ام دبلیو» مدل دو در _ اسپرت _ تولید می‌کنند. این کمپانی، معمار برجسته خانم «زاها حدید» را که موفق به کسب مدال افتخار «پریتیزکر» شده برای ساخت این سازه برگزید. طرح‌های پیچیده «حدید» در طراحی‌های معمول کارخانه تحول جدیدی به وجود آوردند. یک سازه مرکزی، قسمت‌های مربوط به مدیران و کارگران را با استفاده از ریل‌های معلق حمل قطعات به هم وصل کرده است.

زاها حدید رشته منسجمی در ساختمان مرکزی «بی ام دبلیو» ایجاد کرده که مردم و ماشین‌ها در کنار هم قرار گرفته‌اند. معماران نمی‌توانند با توجه به اشتیاق خود در نوآوری و خلاقیت در ، به ساخت سازه‌های صنعتی بی‌توجه باشند. حدید می‌گوید: «ما به نوآوری و ابداع معتقدیم و برای نیل به این هدف شرکت بی ‌ام دبلیو، استقامت و طاقت بسیاری در واگذاری این پروژه به ما نشان داد.»ساختمانی که حدید طراحی کرده است، هیچ مشابه قبلی نداشته و وی با ذهنیتی کاملا جدید دست به ساخت این سازه اعجاب‌انگیز زده است. کارخانه از یک مجموعه سه عضوی تشکیل شده است. این سه ساختمان از سه نقطه مرکزی توسط خط تولید به هم متصلند. ساخت اولیه این کارخانه در املاک خصوصی «بی ‌ام دبلیو» آغاز شده و در سال ۲۰۰۴ به بهره‌برداری رسید.

بدنه‌های نیمه تمام اتومبیل‌ها و قطعات مختلف ماشین روی تسمه انتقال دهنده که مانند ارابه‌ای آنها را حمل می‌کند قرار می گیرند.این قطعات به آرامی و بدون ایجاد سر و صدای مزاحم و آزاردهنده، در بخشی از مسیر خود به سمت قسمت‌های تکمیل کننده، از بالای غذاخوری و محل استراحت کارکنان عبور می‌کنند.

این نقاط مشترک محل عبور قطعات و سیر مراحل تکمیلی هستند:
قسمت ساخت بدنه‌های نیمه تمام (۶۴۵۰۰۰ فوت مربع)، قسمت رنگ (۲۷۰ هزار فوت مربع) و در آخر محوطه وسیع اتصال قطعات (یک میلیون و ۷۵ هزار فوت مربع)، که در آن جا قطعات رنگ شده به هم وصل شده و در انتها به صورت اتومبیلی لوکس و گران‌قیمت از خط تولید خارج می‌شوند. ساختمان مرکزی مانند مرکز عصبی یا مغز کل کارخانه عمل می‌کند. رشته‌های فعالیت ساختمان‌های دیگر در این نقطه به هم وصل شده و عملا از این ساختمان منشعب می‌شوند.

این استراتژی طراحی در مسیرهای گذر مردم و کارمندان (زمانی که صبح‌ها به سر کار می‌روند و زمانی که برای صرف غذا از محوطه خارج می‌شوند) استفاده شده است. بینندگان به بهترین شکل دور تسلسل و پیشرفت خط تولید قطعات را که به صورت افقی و معلق در فضا قرار گرفته، مشاهده می‌کنند. با دیدن روند مذکور این فکر به بیننده القاء می‌شود که گویی همه قسمت‌های مستقل از این قسمت کارخانه شبیه‌سازی و توسط موتوری قدرتمند متحرک شده و در بخش مرکزی ظهور پیدا می‌کند. در حقیقت عملکرد به گونه‌ای است که تمام حرکات و اعمال از یک قیف رد شده، در آن فشرده و عصاره حاصل از آن بین سه قسمت دیگر مجددا پخش می‌شود: بدنه اولیه، قسمت رنگ، و بخش سرهم کردن قطعات.

این معماری وقتی بیننده به این ساختمان نگاه می‌کند سازمان‌دهی مراحل مختلف از جمله فعالیت‌های عادی و عمومی کارمندان، تا فعالیت تخصصی ماشین‌های خودکار از جلو تا وسط ساختمان قابل تشخیص است. سردر اصلی مانند چتری از دو طرف به ستون‌هایی محکم چفت شده است. افرادی که در ورودی درهای اصلی مستقر هستند، حرکت قطعات ماشین‌ها را به صورت کاملا برهنه مشاهده می‌کنند. این ورودی به افراد اجازه می‌دهد تا به قلب کارخانه نفوذ کرده و امکان دید را برای آنها فراهم می‌کند. طراحی ویژه و نورپردازی زیبای قسمت ورودی و مرکزی به صورتی است که فضای ورودی را بدون مشکل و بدون صرف هزینه و اتلاف انرژی برق، نمایان می‌سازد. استراتژی اولیه طراحی این فضا به صورتی است که قسمت برش و طبقات هم کف و طبقه اول به صورتی پیوسته به هم متصل باشند.

دو صفحه مجزا که به شکل تراس طراحی شده، از شمال به جنوب و از جنوب به شمال امتداد یافته تا همه چیز از قسمت مرکزی طبقه اول قابل دسترسی و رویت باشد. در انتهای این مسیر معلق، قسمت بازرسی قرار گرفته که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. قسمت‌هایی که تکمیل شده‌اند به این قسمت وارد شده و پس از کسب اطمینان در کیفیت آنها به قسمت اتصال مستقل می‌شوند

 

طرح موزه ریور ساید زاها حدید به عنوان بهترین موزه منتخب در اروپا :

موزه ریورساید با طرح زاها حدید به عنوان بهترین طرح از مسابقات معتبر اروپایی در مسابقه (EMYA) انتخاب شده است.این طرح که در گلاسکو اسکاتلند اجرا شده،توانایی زیادی در جمع آوری یک کلکسیون از وسایل حمل و نقل در تجدید مسائل اجتماعی و بین المللی داشته است. از 40 موزه منتخب در 21 کشور اروپایی،هیئت داوران این مسابقه موافقت کرد که موزه ریورساید زاها حدید معیارهای کیفیت عمومی EMYA را در بالاترین سطح ممکن برآورده کرد.

معیار طرح برتر:
از معیارهای اصلی برنده شدن این طرح در مسابقه بررسی بنیادهای فرهنگی و غنی شهر گلاسکو تعریف شده است.با توجه به بازدید دو میلیون نفر از موزه ریورساید در هنگام افتتاح می توان به نتیجه رسید که طرح حدید با توجه به معیارهای میراثی گلاسکو و صنعت حمل و نقل در اسکاتلند طراحی شده است.بنا به نظر اگثر بازدیدکنندگان ساختمان های قدیمی کلوین و آلبرت درایو از جذاب ترین ساختمان های گلاسکو بوده ا ند، اما این موزه به عنوان یک ساختار نو نظر خیلی از عموم را به خود جلب کرده است.

کانسپت طرح: از کانسپت های اصلی این طرح می توان به القا کردن لذت سفر در گذر زمان(حرکت از گذشته به آینده) به بازدیدکننده اشاره کرد.طراحی موزه ریورساید از متن حرکتی رودخانه مشق گرفته است.این بنا به رودخانه کلوین ملحق شده و یک رابطه پویا بین رودخانه و موزه ایجاد کرده است.ارتباط فضایی این موزه با تعبیه یک فضای باز و بدون ستون این امکان را به بازدیدکننده می دهد تا با یک حس تدریجی ، حرکت در فضا را درک کند.ارتقای شیشه ها در هر دو طرف نمای پشت و جلو یک دیدگاه گسترده نسبت به چشم انداز رودخانه می دهد.استفاده از سنگ های گرد و متوسط به عنوان مشخص کننده مسیر حرکتی در اطراف ساختمان حس حرکت در بازدیدکننده ایجاد میکند به طوری که عموم در سایت با توجه به دیاگرام ارتباط فضایی،وارد یک فضای غیررسمی می شوند.این شیوه به حرکت و برقراری ارتباط موزه با عموم می پردازد.درختان در قسمت اسکله کاهش پیدا کردتد تا در معرض باد غالب قرار نگیرند.


علی ساسانی نژاد
علی ساسانی نژاد
علی ساسانی نژاد، متولد سال 1361(تهران) ، مدرس دانشگاه هنر و دانشگاه هنر و معماری در بخش طراحی صحنه- مجسمه ساز ،طراح ،معمار و دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس از دانشگاه معتبر MIT هند در رشته های هنری تئاتر و رسانه است. وی در سال های اخیر کارگردانی و طراحی صحنه چندین کار نمایشی را به عهده داشته است.

برچسب ها :

معماری، زاها حدید، طراحی


شاید به موارد زیر نیز علاقه مند باشید :)



تئاتر اجازه دارم جیغ بکشم جدیدترین پروژه گروه اسپرودیزاین از 6 فروردین 1398 به روی صحنه خواهد رفت

تهران بهار شمالی,
تقاطع ایثار و جوادنیا پلاک 40